Deus Ex: Invisible War

Το μέλλον της ανθρωπότητας είναι στα χέρια σας



Είδος: RPG/Action
Πλατφόρμα: Microsoft Windows, Xbox
Ανάπτυξη: Ion Storm
Εκδότης: Eidos Interactive
Παίκτες: Single Player
Ημερομηνία κυκλοφορίας: 5/4/2004
Χώρα προέλευσης: Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής
Προτεινόμενες Απαιτήσεις: Λ.Σ.: Windows XP/Vista/7/8/10 (για την επεξεργασμένη επανέκδοση του gog.com μόνο)
Επεξεργαστής:
Intel Pentium 4 ή AMD Athlon XP 1.5GHz
Μνήμη: 512
MΒ
Σκληρός δίσκος: 2
GΒ ελεύθερος χώρος
Κάρτα γραφικών: 3
D Συμβατή με Direct X 128 MΒ
Κάρτα ήχου: 100% συμβατή με
DirectX 9.0c 16 bit
DirectX: 9.0
Πληκτρολόγιο
Ποντίκι
4
X CD-ROM/DVD-ROM Drive


Εισαγωγή – Σενάριο


Το Deus Ex: Invisible War είναι η επίσημη συνέχεια του κλασικού και μοναδικού παιχνιδιού του 2000, Deus Ex. Πρόκειται για ένα υβρίδιο RPG/Action που ακολουθεί την ίδια συνταγή με το προηγούμενο παιχνίδι της σειράς. Οι εκδότριες και παραγωγοί εταιρείες είναι ακριβώς οι ίδιες με αυτές του τελευταίου. Το παιχνίδι κυκλοφόρησε το 2004 για PC και Xbox. Υπεύθυνοι για τον σχεδιασμό και το σενάριο είναι οι Warren Spector (γνωστός για τα κλασικά παιχνίδια System Shock 1 & 2 και Deus Ex 1) και Harvey Smith.

Το σενάριο έχει ως εξής: Βρισκόμαστε στο έτος 2072, 20 χρόνια μετά τα γεγονότα του πρώτου Deus Ex. Οι τελικές αποφάσεις και πράξεις του JC Denton (ήρωα του πρώτου Deus Ex), βύθισαν τον κόσμο σε μία μεγάλη οικονομική, πολιτική και κοινωνική κατάρρευση γνωστή ως “The Collapse”. Η ανθρωπότητα (που προσπαθεί να συνέλθει και να σταθεί στα πόδια της) είναι για ακόμα μια φορά χωρισμένη σε διάφορες ομάδες, η κάθε μία με τη δική της κρυφή ατζέντα και με τους δικούς της πιστούς οπαδούς.

Εσείς είστε ο Alex ή η Alex D. Ναι, το φύλο σας καθώς και το χρώμα του δέρματός σας μπορεί να επιλεγεί όταν ξεκινήσετε για πρώτη φορά το παιχνίδι. Αυτό είναι ένα μεγάλο ατού που δεν υπήρχε στο κλασικό Deus Ex και που αυτομάτως καθιστά τον τίτλο πολύ φιλικότερο προς τις γυναίκες. Ανάλογα με την επιλογή του φύλου, αλλάζουν και πολλοί από τους διαλόγους του παιχνιδιού με τους διάφορους NPCs. Αυτό είναι κάτι που δείχνει προσοχή στη λεπτομέρεια και εργατικότητα από πλευράς δημιουργών και αξίζει συγχαρητηρίων.

Ο/η Alex D. είναι ένας άνθρωπος που φέρει όλη την τελευταία λέξη της νανοτεχνολογίας επάνω στο σώμα του και ανήκει στην προβεβλημένη και ανώτερη τάξη των “enclaves”. Το εισαγωγικό βίντεο του παιχνιδιού δείχνει την πόλη του Σικάγο, η οποία δέχεται μία τρομοκρατική επίθεση από έναν καμικάζι αυτοκτονίας ντυμένο με θρησκευτική περιβολή μεσαιωνικού τύπου. Ο τελευταίος, χρησιμοποιώντας μία πολύ εξελιγμένη και πανίσχυρη βόμβα που ακούει στο όνομα “nanite detonator”, καταστρέφει ολοσχερώς ολόκληρη την πόλη του Σικάγο. 8 εκατομμύρια ψυχές χάνονται σε μία στιγμή. Το βίντεο αυτό καθιστά σαφές ότι ο στόχος του τρομοκράτη είναι να καταστρέψει την Tarsus Academy.

Η Tarsus Academy είναι κάτι αντίστοιχο της UNATCO από το πρώτο Deus Ex. Μία ακαδημία δηλαδή στην οποία εκπαιδεύονται νανοτεχνολογικά μεταλλαγμένοι πράκτορες όπως εσείς ώστε να γίνουν στρατιώτες που θα υπηρετήσουν πιστά την άρχουσα τάξη των enclaves. Όπως δείχνει το αρχικό βίντεο, οι σημαντικότεροι εκπαιδευόμενοι της Tarsus Academy αλλά και τα ηγετικά της στελέχη καταφέρνουν να διαφύγουν με ελικόπτερο την τελευταία στιγμή. Έτσι, μεταφέρουν τα γραφεία τους στην πόλη του Seattle, αφού το Σικάγο δεν υπάρχει πια στο χάρτη.

Το αρχικό αυτό βίντεο είναι από τα πιο εντυπωσιακά και έξυπνα σκηνοθετημένα cutscenes που έχω δει ποτέ σε videogame. Πραγματικά εντυπωσιάζει πολύ όποιον το δει. Το πρόβλημα όμως είναι ότι για να το παρακολουθήσει κανείς πρέπει αναγκαστικά να μη πατήσει κανένα πλήκτρο στο πληκτρολόγιο ούτε να κουνήσει έστω και λίγο το ποντίκι για περίπου 2 λεπτά. Στο πρώτο Deus Ex υπήρχε επιλογή στο κεντρικό μενού με την οποία έβλεπες το εισαγωγικό βίντεο όποια στιγμή επιθυμούσες. Αυτό είναι το πρώτο από τα προβλήματα του Invisible War.

Συνεχίζοντας με το σενάριο, στην πρώτη περιοχή του παιχνιδιού, δηλαδή στην Tarsus Academy του Seattle, θα συναντήσετε μεταξύ άλλων την εκπαιδευόμενη Billie Adams, με την οποία είστε βιολογικά αδέρφια και η οποία θα σας φέρει σε επαφή με μία από τις μεγάλες δυνάμεις του παιχνιδιού που ακούει στο όνομα The Order. Η Billie θα σας ωθήσει, ακριβώς όπως ο Paul Denton στο Deus Ex 1, έξω από την Tarsus Academy.

Το σενάριο του Invisible War είναι πολύ βαθύ και θίγει άμεσα ή έμμεσα όλα τα προβλήματα του κόσμου μας, όπως ο άκρατος καπιταλισμός, το αγεφύρωτο χάσμα μεταξύ πλουσίων και φτωχών, την κοινωνική αδικία κ.α. Η διαφορά με το προηγούμενο παιχνίδι είναι ότι μπορείτε να χαράξετε την δική σας πορεία και να βοηθάτε όποια ομάδα θέλετε κάθε φορά χωρίς να υπάρχουν ποινές. Έτσι, το Deus Ex 2 είναι ένα πολύ πιο ανοιχτό παιχνίδι σε σχέση με τον πιο γραμμικό προκάτοχό του. Στο Invisible War καλείστε να παίρνετε καθόλη τη διάρκειά του δύσκολες αποφάσεις ανάλογα με την προσωπική σας ηθική και προτίμηση. Κάθε απόφαση έχει και τις ανάλογες συνέπειες.

Η υπόθεση του Invisible War παρουσιάζεται στον παίκτη αυτή τη φορά περισσότερο μέσω διαλόγων και ομιλιών παρά μέσω κειμένου. Αυτό είναι καλό θεωρώ για τους περισσότερους παίκτες αφού τα κείμενα του πρώτου Deus Ex ήταν πάρα πολλά και ελάχιστοι παίκτες θα είχαν την υπομονή να τα διαβάσουν όλα προσεκτικά. Κείμενα και βιβλία υπάρχουν και στο Invisible War αλλά ο όγκος των πληροφοριών είναι πολύ πιο μικρός και εύπεπτος ώστε να μπορεί κάποιος να πάρει τις πληροφορίες που θέλει χωρίς να τον πιάσει πονοκέφαλος από το πολύωρο διάβασμα!

Στο Invisible War θα συναντήσετε πολλούς παλιούς γνώριμους από το πρώτο παιχνίδι, οι οποίοι έχουν ωριμάσει βιολογικά και πνευματικά και κατέχουν θέσεις – κλειδιά στην εξέλιξη του τίτλου. Συνολικά το σενάριο του Invisible War είναι πολύ έξυπνο, απρόβλεπτο, με πολλές ανατροπές και γίνεται όλο και καλύτερο όσο προχωράτε. Είναι χωρίς αμφιβολία το πιο δυνατό χαρτί του παιχνιδιού.


Γραφικά – Ήχος


Σε αντίθεση με το πρώτο Deus Ex, τα τέσσερα διαφορετικά βίντεο των τερματισμών και το εισαγωγικό βίντεο είναι pre-rendered και αυτό δίνει μία αίσθηση πολυτέλειας στο παιχνίδι. Η οθόνη δράσης του παιχνιδιού έχει αλλάξει πολύ σε σχέση με τον προκάτοχό του. Τώρα, όλα τα στοιχεία ελέγχου του χρήστη υπάρχουν με τη μορφή καμπυλών δεξιά και αριστερά από το κέντρο της οθόνης.

Αριστερά θα βρείτε το inventory, την μπάρα της ζωής καθώς και τα πυρομαχικά. Δεξιά βρίσκεται η μπάρα βιοενέργειας καθώς και τα biomods που έχετε εγκαταστήσει. Στο κέντρο υπάρχει μία πυξίδα και κάτω απ’ αυτή θα εμφανίζονται δύο διαφορετικά εικονίδια biomod canister όταν βρίσκετε τέτοιες συσκευές κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού. Λέω δύο γιατί το παιχνίδι ξεχωρίζει τα biomod canisters σε κανονικά (ή νόμιμα αν θέλετε) και black market (μαύρης αγοράς). Τα κανονικά έχουν άλλο χρώμα και σχέδιο από αυτά της μαύρης αγοράς. Περισσότερα για αυτά θα πούμε παρακάτω.

Η απεικόνιση της φωτιάς και των εκρήξεων είναι ρεαλιστική. Ο συγχρονισμός των χειλιών με τις ομιλίες είναι πολύ καλός. Αξίζει να αναφερθεί ότι το χρώμα και η διαφάνεια – αδιαφάνεια των προαναφερθέντων στοιχείων ελέγχου πάνω στην οθόνη μπορεί να ρυθμιστεί από το χρήστη στα options. Αισθάνεστε ότι σας μπλοκάρουν το οπτικό σας πεδίο; Κανένα πρόβλημα, απλώς μπείτε στα options και κάντε τα πιο διαφανή. Εδώ όμως εμφανίζεται ένα σοβαρό πρόβλημα: Εάν κάνετε αλλαγές στα options ενώ παίζετε θα πρέπει αμέσως μετά να κάνετε save ή quicksave για να τις κρατήσετε. Αλλιώς δεν θα αποθηκευτούν καθόλου και την  επόμενη φορά που θα ξεκινήσετε να παίζετε θα τις έχετε χάσει.

Γενικά το παιχνίδι χρησιμοποιεί πολύ όμορφα, ζωηρά χρώματα και κυριαρχεί περισσότερο το μωβ χρώμα. Θεωρώ ότι το μωβ είναι ένα χρώμα που σπάνια βλέπουμε να προβάλλεται σε βιντεοπαιχνίδια, είναι ψαγμένο και δίνει ένα αριστοκρατικό και πανέμορφο στυλ στο Invisible War. Σίγουρα είναι πολύ καλύτερο από τον συνδυασμό μαύρου και χρυσού που επικρατεί στο Deus Ex: Human Revolution.

Τα μοντέλα των χαρακτήρων είναι καλοσχεδιασμένα αλλά δεν αποδίδουν συναισθήματα παρότι τα χαρακτηριστικά των προσώπων φαίνονται πεντακάθαρα. Τα μάτια, τα οποία έχουν διάφορα χρώματα ανάλογα με τον εκάστοτε άνθρωπο και τα φρύδια κουνιούνται πολύ ρεαλιστικά. Οι γραμματοσειρές των διαλόγων και των βίντεο είναι ιδιαίτερα ευδιάκριτες και καθαρές σε κλασικό λευκό χρώμα.

Δεν υπάρχει καθόλου εμφάνιση ζημιάς σε τοίχους, πόρτες και αντικείμενα από τα διάφορα όπλα αλλά υπάρχει ένα γραφικό που δείχνει το χτύπημα. Αυτό, σε συνδυασμό με τους στατικούς και ψεύτικους ουρανούς δείχνει μία κάποια έλλειψη προσοχής στη λεπτομέρεια αλλά δεν είναι και κάτι το φοβερό. Είναι πολύ πιθανόν τέτοιες λεπτομέρειες να μην μπορούσαν να υπάρξουν για την έκδοση του Xbox, που σαν παλιά κονσόλα έχει πολλούς περιορισμούς (βλ. πιο κάτω).

Το Invisible War είναι ένα παιχνίδι που περιέχει την ελάχιστη δυνατή απεικόνιση βίας και αυτό δεν είναι τυχαίο, αλλά σκόπιμη επιλογή των δημιουργών. Είναι ασφαλώς το λιγότερο βίαιο από τα τρία παιχνίδια της σειράς Deus Ex και αυτό κατά την ταπεινή μου άποψη είναι κάτι πολύ θετικό. Θετικό γιατί με αυτόν τον τρόπο αυτομάτως το παιχνίδι γίνεται φιλικότερο στις μικρότερες ηλικίες και στις γυναίκες, οι οποίες δεν συμπαθούν συνήθως την βία και πολύ καλά κάνουν.

Δεν βρίσκω το λόγο για τον οποίο θα πρέπει να αποκλείσουμε τα κορίτσια από το gaming γενικά. Ίσα ίσα που αν όλα τα παιχνίδια προσπαθούσαν να είναι φιλικά προς το ασθενές φύλο θα σημείωναν μεγαλύτερες πωλήσεις. Ίσως αυτός είναι και ο λόγος που το Invisible War έχει σημειώσει πάνω από 1,2 εκατομμύρια πωλήσεις. Πραγματικά ποτέ δεν κατάλαβα προς τι όλο αυτό το αποκρουστικό, ατελείωτο μακελειό του Deus Ex: Human Revolution.

Στο παιχνίδι δεν υπάρχει επίσης καθόλου το άσχημο φαινόμενο του clipping. Οι χώροι του παιχνιδιού έχουν αρκετές λεπτομέρειες ώστε να μην μπορεί κανείς να χαρακτηρίσει το Invisible War χοντροκομμένο. Τα μοντέλα των όπλων είναι ογκώδη και αρκετά καλοσχεδιασμένα. Το Invisible War διαδραματίζεται ολόκληρο τη νύχτα, όπως και το Deus Ex 1. Το προεγκατεστημένο biomod του φωτός (light), θα σας φανεί πολύτιμο στις πολλές σκοτεινές πίστες του τίτλου. Εδώ πρέπει να σημειωθεί ότι το συγκεκριμένο biomod δεν καταναλώνει καθόλου βιοενέργεια και μπορείτε να το έχετε και συνέχεια ανοιχτό αν θέλετε.

Καιρικές συνθήκες δεν υπάρχουν στο παιχνίδι και αυτό είναι κάτι που χτυπάει άσχημα στο μάτι, ειδικά σε πολύ κρύες περιοχές όπου έπρεπε οπωσδήποτε να υπάρχει χιόνι που πέφτει. Ίσως αυτός να είναι ακόμα ένας περιορισμός της κονσόλας του Xbox. Μία μικρή λεπτομέρεια που με εντυπωσίασε είναι ότι αν κάνεις crouch (σκύψεις δηλαδή) και μιλήσεις σε κάποιον NPC, τότε αυτός γυρνάει το κεφάλι προς τα κάτω για να σε δει καλύτερα. Παρομοίως, αν μιλήσεις σε κάποιο παιδί αυτό κοιτάει προς τα πάνω και όχι στην ευθεία.

Αυτή τη φορά ο/η πρωταγωνιστής/ρια δεν φοράει μαύρα γυαλιά και αυτό είναι πολύ θετικό ειδικά για τους διαλόγους, αφού φαίνονται τα μάτια του. Επίσης χωρίς τα μαύρα γυαλιά είναι πιο ανθρώπινος και λιγότερο ψυχρός. Στο Invisible War υπάρχουν και ζωάκια σε διάφορα σημεία, τα οποία κινούνται κανονικά και βγάζουν ήχους.

Τελειώνοντας με τα γραφικά θα πρέπει να εκθειάσουμε τα εξαιρετικά για την εποχή physics. Το Invisible War είναι ένα από τα πρώτα παιχνίδια, αν όχι το πρώτο, το οποίο εφαρμόζει εκπληκτικά physics. Αυτά έχουν την ονομασία Havok physics και τα έχει κατασκευάσει μία πρωτοπόρος Ιρλανδική εταιρεία που ειδικεύεται στα videogame graphics και που υπάρχει και σήμερα. Σηκώστε κάποιο αντικείμενο ή άψυχο σώμα και πετάξετε το στο χώρο. Σίγουρα θα εντυπωσιαστείτε. Η μηχανή γραφικών του παιχνιδιού είναι η Unreal Engine 2 με πολλές τροποποιήσεις. 

Συνολικά τα γραφικά του Invisible War είναι πολύ εντυπωσιακά, καθαρά και πλούσια σε έντονα χρώματα. Είναι ένα μεγάλο ατού του τίτλου και στέκονται πολύ καλά και σήμερα. Είναι, πολύ απλά, ότι καλύτερο μπορούσε να υπάρξει εκείνη την εποχή. Τέλος να σημειώσουμε ότι τα γραφικά της έκδοσης για PC είναι καλύτερα από αυτά της Xbox version.

Ας περάσουμε στον ήχο. Την μουσική του Invisible War έχει γράψει ο εξαιρετικός συνθέτης Alexander Brandon. Ο τελευταίος μας έχει δώσει μεταξύ άλλων την έξοχη μουσική του πρώτου Deus Ex. Η μουσική του Invisible War είναι ατμοσφαιρικότατη, ντύνει όμορφα τις διάφορες περιοχές/πίστες αλλά δεν φτάνει σε ποιότητα αυτή του πρώτου Deus Ex. Το κομμάτι που παίζει στο εισαγωγικό μενού είναι πολύ ωραίο και απαλό. Με εξέπληξε θετικά η πανέμορφη γυναικεία φωνή που ακούγεται σε αυτό το κομμάτι και που δίνει στο παιχνίδι έναν αέρα μεγαλείου.

Οι διάλογοι ακούγονται μεν αρκετά καθαρά, αλλά σε πολύ χαμηλή ένταση. Έτσι, αναγκάστηκα να δυναμώνω πολύ τα ηχεία μου κάθε φορά που γινόταν κάποια συνομιλία. Αλλά και γενικότερα η ένταση όλων των ήχων του παιχνιδιού είναι χαμηλή και ποτέ δεν κατάλαβα το γιατί. Τα κείμενα των διαλόγων είναι πολύ καλογραμμένα αλλά οι ερμηνείες των ηθοποιών μέτριες. Συνολικά το παιχνίδι πάσχει από έλλειψη συναισθηματικού χρωματισμού τον όσων λέγονται.

Οι ήχοι των όπλων ακούγονται μάλλον παιδικοί αλλά αυτό δεν είναι και τόσο αρνητικό αφού τα όπλα και η χρήση των δεν πριμοδοτείται από το ίδιο το παιχνίδι. Ο ήχος ταχυπαλμίας και βαριάς αναπνοής όταν ο πρωταγωνιστής έχει δεχτεί πολλά χτυπήματα ήταν κάτι που με εντυπωσίασε αρκετά. Οι ήχοι περιβάλλοντος είναι ικανοποιητικοί.

Αν έχετε επικοινωνία μέσω infolink και κάποιος σημαντικός χαρακτήρας σας μιλάει και για κάποιον λόγο διακοπεί αυτή η συνομιλία (π.χ. αρχίσατε διάλογο με κάποιον NPC), τότε αφού σταματήσει ο λόγος της διακοπής, ξαναρχίζει η ομιλία μέσω infolink από την αρχή. Αυτό είναι ένα σημάδι πολύ καλού προγραμματισμού και με εντυπωσίασε σαν θετική λεπτομέρεια.

Εν κατακλείδι, ο ήχος του Invisible War είναι σαφώς κατώτερος των γραφικών και μάλλον αποτελεί μειονέκτημα για τον τίτλο.


Gameplay – Χειρισμός


Ο χειρισμός του Invisible War έχει αλλάξει ριζικά σε σχέση με αυτόν του πρώτου παιχνιδιού σε μία έξυπνη αλλά και επιτυχημένη προσπάθεια να γίνει πιο απλός και εύκολος. Για αυτόν τον λόγο σας συστήνω να διαβάσετε το manual του παιχνιδιού, το οποίο είναι πλήρες και ξεκαθαρίζει όλα τα θολά σημεία. Επιπλέον το manual παρέχει πολλές σημαντικές και διασκεδαστικές πληροφορίες για το παιχνίδι. Θα σταθούμε σε ορισμένα σημεία του χειρισμού που ενδέχεται να μπερδέψουν το χρήστη.

Ένα τέτοιο είναι το mantling, δηλαδή το σκαρφάλωμα. Για να σκαρφαλώσετε σε δυσπρόσιτα μέρη θα πρέπει να πάτε κοντά στο σημείο που θέλετε να ανέβετε και να κρατήσετε πατημένο το πλήκτρο του άλματος. Τα biomods είναι αρκετά αλλαγμένα σε σχέση με το Deus Ex 1. Αυτή τη φορά τα biomods είναι 6 τον αριθμό (μαζί με το φως) και χωρίζονται σε δύο μεγάλες κατηγορίες: active και passive.

Τα active biomods απαιτούν χειροκίνητη ενεργοποίηση από το χρήστη (πλήκτρα F1 - F6) και καταναλώνουν βιοενέργεια όσο είναι σε χρήση. Τα passive biomods είναι πάντα ενεργοποιημένα και δεν καταναλώνουν βιοενέργεια. Τα biomods χωρίζονται ανάλογα με το μέρος του σώματος στο οποίο εγκαθίστανται. Υπάρχουν biomods ματιού, σκελετού, κρανίου, χεριών και ποδιών. Όταν εγκαθιστάτε ένα καινούργιο biomod σε μία θέση του σώματος, τότε θα πρέπει να επιλέξετε ανάμεσα σε τρείς διαθέσιμες επιλογές τι θα εγκαταστήσετε.

Άρα αναγκαστικά κάτι θα κερδίσετε σε λειτουργίες και κάτι θα χάσετε. Η μεγάλη διαφορά με το Deus Ex 1 είναι ότι αυτή τη φορά μπορείτε αν βρείτε ένα νέο biomod canister να καταργήσετε ένα ήδη εγκατεστημένο και να βάλετε ένα άλλο στη θέση του. Αυτό δίνει τη δυνατότητα και την ελευθερία στον παίκτη να διορθώσει ανά πάσα στιγμή μία τυχόν λανθασμένη επιλογή του. Προσέξετε όμως γιατί αν έχετε κάνει αναβαθμίσεις σε ένα biomod και το απεγκαταστήσετε τότε θα τις χάσετε αυτομάτως. Τα biomods έχουν αυτή τη φορά συνολικά τρία και όχι τέσσερα επίπεδα αναβάθμισης. Κι αυτό γιατί το Invisible War είναι μικρότερο σε διάρκεια δράσης από το Deus Ex 1.

Η όλη κατάσταση με τα biomods στο Invisible War είναι πολύ θετική και διευκολύνει σημαντικά το gameplay. Θετικό είναι και το ότι τα biomods δεν καταλαμβάνουν χώρο στο inventory σας και αυτό σας επιτρέπει να κουβαλάτε όσα θέλετε. Η ιδέα των passive και active biomods θεωρώ ότι έλυσε όλα τα προβλήματα που υπήρχαν στο πρώτο Deus Ex με μεγάλη επιτυχία. Επίσης σημαντικό είναι το ότι τα biomods είναι μόνο 6 αυτή τη φορά, κάτι που κάνει ευκολότερη και πιο γρήγορη τη χρήση τους.

Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να αναφέρουμε όλα τα σοβαρά προβλήματα του παιχνιδιού. Το Invisible War υποφέρει από πολλά και σοβαρά προβλήματα σταθερότητας, κάποια από τα οποία μπορούν να αντιμετωπιστούν με συγκεκριμένες ενέργειες ενώ άλλα παραμένουν άλυτα. Το πρώτο πρόβλημα είναι ότι το παιχνίδι μπορεί να παγώσει (lock-up) στην οθόνη loading όταν επιλέξετε να φορτώσετε κάποιο save. Αν συμβεί αυτό, για να το αντιμετωπίσετε πρέπει να απεγκαταστήσετε όλο το παιχνίδι και να το εγκαταστήσετε εκ νέου κρατώντας τα save σας.

Εδώ πρέπει να τονίσουμε ότι για να μην σας συμβεί αυτό ή για να μειώσετε τις πιθανότητες να συμβεί θα πρέπει να λάβετε δύο εξίσου σημαντικά μέτρα. Το πρώτο είναι να αγοράσετε την έκδοση του Invisible War που έχει το διαδικτυακό κατάστημα gog.com και όχι τις εκδόσεις που κυκλοφορούν στην αγορά σε DVD ή CD. Το πρόβλημα με αυτές τις τελευταίες εκδόσεις είναι ότι λειτουργούν σωστά μόνο μέχρι τα Windows Vista και όχι στα Windows 7, 8 ή 10.

Αν αγοράσετε το Invisible War από το gog, πέρα από την καλύτερη συμβατότητα που θα πετύχετε θα πάρετε μαζί με το παιχνίδι και πολλά καλούδια όπως το πλήρες manual του, πανέμορφα artworks και wallpapers, το soundtrack καθώς και ένα σπάνιο βίντεο με τον δημιουργό του Invisible War, Warren Spector που μιλάει για τα δύο πνευματικά του παιδιά Deus Ex και Deus Ex: Invisible War.

Το δεύτερο πολύ σημαντικό μέτρο που πρέπει οπωσδήποτε να λάβετε προκειμένου να αποφύγετε το πάγωμα είναι να θυμάστε να κλείνετε όλες  τις εφαρμογές και τα προγράμματα που τρέχουν στον υπολογιστή σας πριν μπείτε στο παιχνίδι. Αυτό συμπεριλαμβάνει προγράμματα περιήγησης ιστού (π.χ. Mozilla Firefox), μικροεφαρμογές των Windows (gadgets), προγράμματα χρήσης gaming mouse ή keyboard και οτιδήποτε μπορεί να χρησιμοποιεί το υλικό (hardware) του υπολογιστή σας.

Αν λάβετε αυτά τα δύο μέτρα, το πιθανότερο είναι να μην αντικρίσετε ποτέ την οθόνη παγώματος. Όμως τα προβλήματα του Invisible War δεν τελειώνουν εδώ. Δυστυχώς ο τίτλος υποφέρει από συχνά και ενοχλητικά κρασαρίσματα (crashes). Δηλαδή εκεί που παίζετε αμέριμνοι, το παιχνίδι σταματάει να λειτουργεί και σας πετάει στα Windows χωρίς καμία προειδοποίηση.

Ένας πιθανός τρόπος αντιμετώπισης του προβλήματος αυτού, το οποίο είχε εντοπίσει η ομάδα δημιουργίας του παιχνιδιού είναι να αναβαθμίσετε τους drivers της κάρτας γραφικών σας πριν αρχίσετε να παίζετε. Αυτό κατά την Ion Storm θα εξαφανίσει το πρόβλημα. Όμως μην πάρετε και πολύ στα σοβαρά τα λόγια τους διότι υπάρχουν αναφορές στο διαδίκτυο από παίκτες που αναβάθμισαν τους drivers αλλά και πάλι είχαν κρασαρίσματα.

Τι μπορείτε εν τέλει να κάνετε για αυτό; Η λύση είναι απλή: Να σώζετε όσο πιο συχνά και τακτικά μπορείτε. Σας συστήνω μάλιστα να χρησιμοποιείτε τα quicksave (F10) και quickload (F12) για αυτήν ακριβώς τη δουλειά. Αυτή είναι και η μόνη σας επιλογή. Είναι άξιο απορίας πάντως γιατί αφού εντοπίστηκαν επίσημα από την Ion Storm τα κρασαρίσματα γιατί δεν διορθώθηκαν πριν βγει το παιχνίδι στην αγορά. Μάλλον η έκδοση για PC δεν τους ενδιέφερε και πολύ και δεν περίμεναν να πουλήσει πολλά αντίτυπα. Ένα ακόμα bug του Invisible War είναι αυτό με τα αντικείμενα που συλλέγετε και πιο συγκεκριμένα τα multitools.

Τα multitools είναι εργαλεία που χρησιμοποιούνται για να ανοίξουν κλειδωμένες πόρτες, κουτιά κ.ο.κ. Είναι στην ουσία ένας απλοποιημένος συνδυασμός από lockpick και multitool από το Deus Ex 1 με την ονομασία του τελευταίου. Το πρόβλημα με αυτά είναι ότι ενώ μπορείτε να κουβαλάτε μέχρι 20 από τούτα σε μία θέση του inventory σας, αυτά κρατάνε δύο θέσεις στο πολύ περιορισμένο inventory σας πριν συμπληρωθεί ο αριθμός 20. Αυτό είναι πρόβλημα λόγω του πολύ περιορισμένου χώρου αποθήκευσης των αντικειμένων.

Η μόνη εφαρμόσιμη λύση εδώ είναι να εγκαταστήσετε το biomodstrength enhancement”, το οποίο αυξάνει (μεταξύ άλλων) τον διαθέσιμο χώρο του inventory. Αν για κάποιο λόγο διακόψει ο παίκτης τη χρήση ενός multitool τότε το εργαλείο δεν χάνεται αλλά ο χρήστης είναι ελεύθερος να επαναλάβει την  διαδικασία. Κάτι τέτοιο δεν είχε προβλεφθεί για το Deus Ex 1. Μία λεπτομέρεια ακόμα είναι ότι δεν υπάρχει κουμπί παύσης του παιχνιδιού το οποίο μάλλον απορρέει από το γεγονός ότι το παιχνίδι έχει σχεδιαστεί με γνώμονα την κονσόλα του Xbox.

Άλλο πρόβλημα που πηγάζει απευθείας από την έκδοση για Xbox είναι οι πολύ μικρές (σχεδόν κλειστοφοβικές) πίστες. Για να πάτε από την μία περιοχή στη  άλλη θα πρέπει να φορτώνετε την κάθε πίστα κάθε φορά. Άρα θα βαρεθείτε να βλέπετε την οθόνη loading. Το μόνο καλό είναι ότι στην οθόνη αυτή δίνονται πολλές σημαντικές πληροφορίες που αφορούν είτε το σενάριο είτε το gameplay του παιχνιδιού.

Ακόμα όμως και αν τις διαβάζετε προσεκτικά και πάλι τα loading θα σας κουράσουν. Θα έπρεπε τουλάχιστον να μεταφέρεστε αυτόματα χωρίς φόρτωμα σε πίστες για τις οποίες έχει γίνει ήδη το loading μία φορά, αλλά κάτι τέτοιο μάλλον ήταν αδύνατον να εφαρμοστεί για την έκδοση του Xbox. Τα loading αυτά είναι χρονοβόρα ακόμα και σε σύγχρονα PC.

Ακόμα μία αστοχία είναι ότι δεν υπάρχει τρόπος να μεταβείς από το παιχνίδι στο κεντρικό μενού όπως στο Deus Ex 1. Μπορείς μόνο να κάνεις έξοδο στα Windows. Και αυτό το πρόβλημα μάλλον οφείλεται στο Xbox. Άλλο bug που εντοπίστηκε είναι ότι κάποια secondary goals δεν σε αφήνει να τα ολοκληρώσεις ή τα ολοκληρώνεις αλλά δεν ενημερώνεται το σύστημα του παίκτη ότι τα έχεις φέρει εις πέρας.

Η τεχνητή νοημοσύνη των αντιπάλων σας είναι φτωχή. Αυτό όμως έχω τη αίσθηση ότι έγινε επίτηδες ώστε να μην είναι υπερβολικά δύσκολο το παιχνίδι και να σας επιτρέψει να εστιάσετε ανενόχλητα στο σενάριο και τους διαλόγους. Στα συν του τίτλου είναι ότι μπορείς να αλλάξεις το επίπεδο δυσκολίας του παιχνιδιού στα options ανά πάσα στιγμή αρκεί να κάνεις ένα save με τις νέες ρυθμίσεις για να κρατηθεί η επιλογή αυτή.

Άλλο στοιχείο που δείχνει ευφυΐα από πλευράς δημιουργών είναι ότι τα energy cells αναπληρώνουν πλήρως την ενέργεια (κάθε ένα από αυτά) και όχι λίγο – λίγο όπως στο Deus Ex 1. Επιπλέον, αν έχετε λάβει έναν κωδικό για κάποια πόρτα είτε μέσω συζητήσεων είτε μέσω datacube, τότε θα μπορείτε να ανοίγετε αυτόματα τις πόρτες χωρίς να χρειαστεί να σημειώσετε κάπου αυτόν τον αριθμό. Οι κωδικοί αποθηκεύονται αυτόματα στο datavault σας.

Κάτι που πρέπει να τονίσουμε είναι ότι πρέπει να είστε ιδιαίτερα φειδωλοί με την χρήση των πυρομαχικών, αφού ο αριθμός τους είναι πολύ περιορισμένος. Για να αντιμετωπίσετε αυτό το πρόβλημα θα πρέπει να μην ξεχνάτε να παίρνετε τους γεμιστήρες που πέφτουν στο έδαφος κάθε φορά που σκοτώνετε αντίπαλο στρατιώτη. Όμως πάρα πολλές φορές θα πρέπει να μετακινήσετε τα πτώματα των στρατιωτών για να βρείτε τυχόν γεμιστήρες που βρίσκονται από κάτω τους.

Ο λόγος για αυτόν τον περιορισμό στα πυρομαχικά είναι ότι το παιχνίδι πριμοδοτεί περισσότερο το stealth παρά την δράση. Τώρα υπάρχει μόνο ένας τύπος πυρομαχικών για όλα τα όπλα και ακούει στο όνομα nano-mass. Αυτό μπορεί να είναι καλό ή κακό ανάλογα με την προσωπική οπτική του κάθε παίκτη. Προσωπικά πιστεύω ότι είναι καλό αφού απλοποιεί πολύ τον χειρισμό.  

Στο Invisible War  υπάρχει ένα μονοπάτι της μη βίας και του ανθρωπισμού που έχει επιλέξει να τονίσει η Ion Storm ως το σωστότερο. Αν δεν σκοτώνετε παρά μόνοι τους οπλισμένους αντιπάλους σας (προσέξτε ότι το στοχάκι γίνεται κόκκινο αν κάποιος χαρακτήρας πράγματι σας απειλεί), τότε θα ανταμειφθείτε με περισσότερους διαλόγους που θα πλουτίσουν την πλοκή και το σενάριο και θα αυξήσουν την κατανόησή σας σχετικά με την υπόθεση.

Αν ψάχνετε προσεκτικά τις πίστες θα βρείτε πολλά περισσότερα πυρομαχικά, multitools κ.α. Αυτό σημαίνει ότι για να μπορέσετε να απολαύσετε το Invisible War στο έπακρο θα πρέπει να δουλέψετε πάνω του. Το παιχνίδι έχει και αρκετούς λαβυρίνθους και πολλές φορές είναι δύσκολο να ολοκληρώσεις κάποια καλά κρυμμένα objectives, ειδικά secondary (δευτερεύοντα) objectives.

Θα σας βοηθήσει να κρατάτε κάποιες σημειώσεις για διάφορα πράγματα που λέγονται στους διαλόγους του παιχνιδιού. Οι σημειώσεις που κρατάει το ίδιο το παιχνίδι είναι ανεπαρκείς αρκετές φορές. Αυτό που θα προσέξετε από νωρίς στο Invisible War είναι ότι υπάρχει έντονη θηλυκή παρουσία. Πολλοί από τους σημαντικότερους χαρακτήρες είναι γυναίκες και αυτό είναι πολύ θετικό. Υπάρχουν τόσο ελκυστικές γυναίκες όσο και ελκυστικοί άντρες στο Invisible War και αυτό δίνει ένα όμορφο αποτέλεσμα.

Γενικότερα τα δύο άλλα παιχνίδια Deus Ex (Deus Ex 1 και Human Revolution) θεωρώ ότι απευθύνονται σχεδόν αποκλειστικά σε άνδρες και αυτό δεν είναι τόσο καλό. Τα μενού του Invisible War είναι ιδιαίτερα εύχρηστα. Φαντάζομαι θα θυμάστε πόσο δύσχρηστα και περίπλοκα είναι τα μενού του πρώτου Deus Ex. Επίσης τα κουμπιά που αναφέρονται στην οθόνη είναι αυτά που έχετε ρυθμίσει στα options και όχι τα προεπιλεγμένα (defaults).

Μία άσχημη αστοχία του τίτλου είναι τα save, τα οποία δεν έχουν εικόνα ώστε να βλέπεις καθαρά τι θέλεις να φορτώσεις και έχουν μόνο ένα ξερό όνομα της πίστας. Τέτοιο πρόβλημα δεν υπήρχε στο Deus Ex 1. Όλα τα όπλα στο Invisible War έχουν alternate fire modes και αυτά είναι πολύ χρήσιμα.

Με εντυπωσίασε πολύ η λειτουργία του alternate fire mode του rocket launcher. Πιο συγκεκριμένα, αφού πατήσεις το σχετικό πλήκτρο, εκτοξεύεται μία ρουκέτα την οποία ελέγχεις στην συνέχεια με την κίνηση του ποντικιού ώστε να την κατευθύνεις με απόλυτη ακρίβεια στον στόχο. Η κάμερα αλλάζει και τοποθετείται πάνω στην ρουκέτα ώστε να βλέπεις καθαρά που αυτή πηγαίνει. Πραγματικά πολύ εντυπωσιακό εφέ για ένα τόσο παλιό παιχνίδι.

Ένα σημείο το οποίο διαφέρει σε σχέση με το Deus Ex 1 είναι η χρήση των weapon mods. Κάθε όπλο μπορεί να πάρει έναν πολύ μικρό αριθμό mods. Άπαξ και εγκαταστήσετε ένα mod δεν μπορείτε να το απεγκαταστήσετε. Επιπροσθέτως τα weapon mods δεν αναβαθμίζονται. Όταν εγκαθιστάτε ένα mod τότε αυτό λειτουργεί στο 100%.

Στο Invisible War η τεχνολογία που απεικονίζεται είναι η ψηφιακή και όχι κβαντική (με φωτόνια) ή κάποιου άλλου είδους. Είναι γνωστό ότι η ψηφιακή τεχνολογία που επικρατεί στις μέρες μας πιθανότατα δεν θα είναι και η τεχνολογία που θα επικρατεί το 2072 που διαδραματίζεται το παιχνίδι. Το πιο πιθανό είναι να έχει επικρατήσει η κβαντική τεχνολογία υπολογιστών και ήδη υπάρχουν συσκευές που λειτουργούν κβαντικά σε πειραματικά επιστημονικά εργαστήρια. Πιθανόν κάποιοι χρήστες να θεωρήσουν αυτήν την αστοχία ως πρόβλημα αλλά προσωπικά έχω άλλη άποψη.

Κατά την οπτική μου δεν είναι στόχος του παιχνιδιού να κάνει προφητείες και μαντείες σχετικά με το ποια θα είναι η τεχνολογία στο μέλλον. Αλλά να δώσει την ελευθερία επιλογών στον παίκτη και να παρουσιάσει ένα δεμένο και όμορφο σενάριο. Αυτόν τον στόχο τον πετυχαίνει στο πλήρες.

Ο χειρισμός του Invisible War είναι υποδειγματικός και απλούστατος και θα πρέπει να αποτελεί παράδειγμα προς μίμηση για κάθε RPG game. Όμως το gameplay του τίτλου είναι πολύ προβληματικό κυρίως λόγω σοβαρών προβλημάτων σταθερότητας και λόγω αδυναμιών που προέρχονται από το γεγονός ότι η βασική έκδοση του Invisible War είναι αυτή για το Xbox (περιορισμοί κονσολών). Αν δεν υπήρχαν τα κρασαρίσματα θα ήταν ικανοποιητικό το gameplay.


Επίλογος


Το Deus Ex: Invisible War είναι ένα game που απέσπασε ιδιαίτερα θετικές κριτικές από τον τύπο όταν είχε πρωτοβγεί. Οι gamers όμως το αντιμετώπισαν με περιφρόνηση λόγω κυρίως των σοβαρών προβλημάτων σταθερότητας και των πολλών περιορισμών στο gameplay του λόγω του ότι σχεδιάστηκε αρχικά για την παλιά κονσόλα του Xbox.

Αν είστε κάτοχος μίας τέτοιας παλιάς κονσόλας προτιμήστε να το αγοράσετε σε αυτή την έκδοση αφού είναι πολύ πιο σταθερή και αξιόπιστη. Έχετε ωστόσο υπόψη σας ότι τα γραφικά στην έκδοση για κονσόλα είναι κατώτερα της PC version.

Ειλικρινά έρχομαι σε πολύ δύσκολη θέση όσον αφορά στην τελική αξιολόγηση του Invisible War διότι είναι ένα παιχνίδι που το έπαιξα με πολύ μεγάλο ζήλο και ενθουσιασμό και που με απορρόφησε εντελώς μέχρι το τέλος. Για μένα είναι ένα παιχνίδι που αξίζει να πάρει άριστη βαθμολογία. Όμως με όλα αυτά τα κρασαρίσματα και τα παγώματα από τα οποία υποφέρει, αναγκαστικά θα αφαιρεθούν αρκετοί βαθμοί.

Εδώ πρέπει να τονίσουμε ότι για να παίξει το παιχνίδι σωστά σε Windows από 7 και πάνω θα πρέπει να αγοράσετε μόνο την έκδοση του gog.com. Οι επανεκδόσεις που κυκλοφορούν σε μορφή DVD δουλεύουν μόνο μέχρι και τα Windows Vista. Το ιδανικό για τον συγκεκριμένο τίτλο θα ήταν να το κατεβάζατε αν το βρείτε πειρατικό (και πάλι όμως την έκδοση του gog.com), για να δείτε αν θα δουλέψει σωστά στο σύστημά σας και αφού όλα πάνε καλά, τότε να το αγοράσετε από το προαναφερθέν κατάστημα.

Το Invisible War είναι ένα παιχνίδι με ελάχιστη βία και είναι ένα από τα πολύ λίγα παιχνίδια που είναι κατάλληλα και για γυναίκες. Και πράγματι υπήρξαν αρκετές κοπέλες που ασχολήθηκαν μαζί του. Εδώ πρέπει να σημειώσω ότι έπαιξα το Invisible War στην έκδοση 1.2. Αν σας αρέσει η σειρά παιχνιδιών Deus Ex, μπορείτε να βρείτε πολύ όμορφες πληροφορίες για το σενάριο, τους χαρακτήρες κ.α. στην διεύθυνση Deus Ex wikia. Καλό θα ήταν βέβαια να ανατρέξετε σε αυτόν τον ιστότοπο αφού τερματίσετε το παιχνίδι ώστε να μην σας χαλάσει η έκπληξη!  

Όσον αφορά τη σύγκριση με το πρώτο Deus Ex του 2000, θα έλεγα ότι είναι το ίδιο όμορφο και βαθύ σεναριακά και σε πολλά σημεία προτιμώ το Invisible War λόγω του πολύ καλύτερου και πιο ξεκούραστου χειρισμού του και μεγαλύτερης ελευθερίας επιλογών. Αν ονειρευόσασταν να αλλάξετε τον κόσμο, να η ευκαιρία!


Θετικά


·         Πολύ έξυπνο και δυνατό σενάριο
·         Φιλικότητα προς το γυναικείο κοινό
·         Εντυπωσιακά γραφικά και βίντεο
·         Τα biomods
·         Ελάχιστη βία
·         Εκπληκτικά physics
·         Απλούστατος και υποδειγματικός χειρισμός


Αρνητικά


·         Σοβαρά προβλήματα σταθερότητας
·         Bug με τα multitools
·         Μέτρια ηχητικά εφέ και ήχος
·         Συχνά και κουραστικά loading
·         Το μενού save/load


ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ 8,6/10


No comments:

Post a Comment